Yoga

Praktisk info

Instruktør Kathrine Krake
Tidspunkt Se tid og sted ved de enkelte holdbeskrivelser.

Beskrivelse

Kundalini Yoga er en effektfuld og dynamisk yogateknik. ‘Bevidsthedens yoga’ i form af hundredevis af yoga sæt (kriyas) – hver med sit fysiologiske eller mentale formål.

Du kan sagtens være med

Du skal hverken slå krølle på dig selv eller stå på hovedet, og langt de fleste øvelser kan laves på stol. Du vil høre mantrasang og -musik, og hvis du har lyst, kan du chante med. Yoga har intet med religion at gøre. Du vil lære og opleve særlige rytmer i din vejrtrækning og mærke din krop. I yoga har du fokus på – og bliver bevidst om – dig selv. Læs meget mere efter holdbeskrivelserne. (Fotos: Springbrættet STU, Grennessminde Bornholm.)

Kundalini Yoga-hold fra august 2017

Kundalini Yoga

Yoga Kvinder 50+

Blid Yoga

Yoga Styrke

90 min bevidst træning for krop, sind og sjæl. Altid åndedrætsøvelser, fysiske serier, afspænding, meditation og yogisk filosofi. Nyt tema hver måned.

Mandage 19.00-20.30 “Begynder”: START 18/9 – forløb på 10 gange. *** FULDT BOOKET ***
Pris: Medlemmer 10 gange for 450 kr. Gæster 10 gange for 1080 kr. Du betaler for hele forløbet, men er du forhindret, kan du komme med på et andet hold, når der er plads.

90 min fordybelse i dig selv som energi- og balancecenter. Du behøver ikke kende yoga i forvejen. Vi laver kundalini yoga, åndedrætsøvelser, afspænding og meditation hver gang – krydret med yogisk filosofi.

NB. Yoga på flg. mandage: Sep: 18. Okt: 2., 9., 16. (i efterårsferien) og 30. Nov: 6., 13. og 27. Dec: 4. og 18.

Tirsdage 18.30-20.00 “Avanceret”: Holdet er fuldt booket. Kontakt Kathrine, hvis du vil på venteliste.
Pris: Medlemmer 50 kr./gang eller 10-klip 450 kr. Gæster 120 kr./gang el. 10-klip 1080 kr. Prøvetime ikke muligt uden direkte aftale med Kathrine.

Tidligere temaer: Krop og balance, Integritet og guiding, Styrke og sundhed, Livsenergi og vitalitet, Finesse og intuition, Mod og udstråling

ky-satkriya-roll-krake

Sat Kriya arbejder på alle plan.

ky-sound2-kathrinekrake

Lydvibrationer påvirker hjernens kirtler.

Onsdage 9.00-10.30 – Lukket hold **FÅ ledige PLADSER** (Hasle Medborgerhus)
Ny sæson starter 16. august 2017. Pris: 10 x yoga-klip gyldige i 5 mdr.: 750 kr. (Prøvetime 50 kr.)
NB: Hasle Kultur & Medborgerhus, Storegade 64, 3790 Hasle. Medbring underlag, et tæppe til afspænding, vand og evt. en fast, høj pude at sidde på. Der er stole i lokalet.

Vi arbejder bevidst med den modne kvindelighed – og vi værdsætter den. Gennem fysiske øvelser, åndedrætstræning og frem for alt målrettede meditationer styrker du din kvindelige karakter, medfølelse, nobelhed og udstråling. Og du kan bryde med gamle mønstre, der påvirker krop og sind. Alt kan gøres på både måtte og stol.

Fokus på forløbet er samtidig at

  • bevare og styrke din balance- og koordinationsevne
  • rette din rygsøjle og øge dens fleksibilitet
  • stimulere blodomløb og kirtlernes produktion
  • udvide din lungekapacitet og styrke din bækkenbund
  • træne din hukommelse og koncentrationsevne
  • opnå selvindsigt, indre ro og plads for heling
  • støtte dig i din naturlige udvikling med et stadigt større indre fokus

ky-sufi-krake

Sufi-cirkler løsner spændinger i bækkenbunden.

ky-heart-chair-krake

Hjertemeditation lader dig lytte indad.

Book prøvetime direkte hos Kathrine Krake på satnam@yogaeffekt.dk eller på 5695 4011. Klippekort til holdet købes kontant i forb. med en yoga-session i Hasle. Herefter har du fast plads på holdet.

Onsdage 11.30-13.00 – Lukket hold **Venteliste** (Højvangen 2)
Pris: Medlemmer 50 kr./gang eller 10-klip 450 kr. Gæster 120 kr./gang eller 10-klip 1080 kr. Prøvetime 50 kr.

Vil du gerne opleve effekten af yoga men synes, at du mangler fleksibilitet eller balance, og kan have lidt svært med fx skrædderstilling eller det at komme op og ned? Så er dette hold for dig – her er en stol som støtte af og til nemlig vejen frem i stedet for, at du forsøger at slå knuder på dig selv.

Holdet er også for dig, der bare gerne vil lave yoga i et roligt tempo med ’tilpas forstyrrelse’. Og især seniorer har vældig gavn af yoga. Både fysisk og mentalt.

Yoga-sættene vil være fra både Kundalini og MediYogaen: Blide omend dynamiske og dybtgående, fysiske øvelser, åndedrætsøvelser, afspænding og meditationer, der bl.a. styrker hukommelsen og forebygger aldringssymptomer. Vi vil lave samme yoga-sæt og/eller meditation nogle uger i træk, så du oplever genkendelighed og fremgang.

Fokus i yogatimerne er at

  • bevare og styrke din balance- og koordinationsevne
  • rette din rygsøjle og øge dens fleksibilitet
  • stimulere blodomløb og kirtlernes produktion
  • udvide din lungekapacitet og styrke din bækkenbund
  • træne din hukommelse og koncentrationsevne
  • opnå selvindsigt, indre ro og plads for heling
  • støtte dig i din naturlige udvikling med et stadigt større indre fokus

ky-triangle-chair-krake

Trekantstillingen modificeret ift. svage håndled.

ky-spinaltwist-chair-krake

Ryg-twist på stol, så rygsøjlen er rank.

Book prøvetime eller tilmeld dig på 5695 4011. 10-klips kort til dette hold købes i træningscenteret. Herefter har du fast plads på holdet og skal ikke booke fra gang til gang.

Torsdage 16.05-17.00 (Træningssalen) – Frit hold
Pris: Gratis for ‘Fri Træning’-medlemmer, 40 kr. for Styrketræning-medlemmer. 75 kr/1 klip for gæster.

Intense og energiske Kundalini Yoga-sæt (kriyas) og åndedrætstræning med fokus på at opbygge og styrke din kernemuskulatur og dit fundament. Du vil udfordre og øge din udholdenhed, styrke nervesystemet og forbedre fordøjelsesystemet. Vi arbejder især med musklerne langs rygsøjlen og nedre ryg, bækkenbund og dybe mavemuskler – også for at slippe spændinger her. En stærk kerne giver dig indre styrke og hjælper dig til at stå fast på din vej i livet. Vi slutter med kort, guidet afspænding men ingen meditation.

ky-stretch-krake

Stretch-pose med ildåndedræt styrker kernen.

ky-archer-krake

Bueskytten styrker både krop og fundament.

Medlemmer: Book online via holdplan

Kundalini Yoga kombinerer åndedræt med bevægelse, stilling og hånd/fingerposition, samt øjefokus og mentalt fokus.

En session søger altid at

  • afbalancere kirtelsystemet
  • styrke nervesystemet og kropskernen
  • øge fleksibiliteten og energi-flowet
  • udvide lungekapaciteten
  • rense blodet
  • få krop og sind til at arbejde sammen

Effekten af dette er bl.a. mindre stress, fysisk bedring, mental klarhed og større bevidsthed i dagligdagen.

Fast struktur giver genkendelighed for krop og sind

  1. Indtoning med Ong Namo Guru Dev Namo
  2. Åndedrætsøvelse/Opvarmning
  3. Kriya (yoga-sæt)
  4. Afspænding
  5. Meditation
  6. Udtoning med Long Time Sun og Sat Nam
Indtoning og balance

Indtoning og udtoning

Åndedrætsøvelse

Åndedrætsøvelser

ky-backstretch-roll-krake

Yoga-sæt

ky-backstrecthleft-chair-krake

Yoga-sæt

Afspænding

Afspænding

Meditation

Meditation

Hvorfor bruger vi mantra?

Et mantra er lyd i form af en stavelse, et ord eller en sætning på gamle sprog som fx sanskrit eller gurmukh.

Lydvibrationen og udtalen af mantraet (tungens bevægelser i munden) integrerer og forener nemlig forskellige dele i hjernen til en harmonisk helhed. Dette har en målbar og dokumenteret effekt på fx vores adfærd, effektivitet, hjerneaktivitet og ikke mindst velbefindende.

Vi bruger mantra i kundalini yoga bl.a. for at:

  1. få kontrol over sindet og dermed styre og fokusere tankerne for at øge vores bevidsthed
  2. stimulere hormonproduktionen i hypothalamus, hypofysen og koglekirtlen
  3. sige positive affirmationer til os selv

Til sammen skaber dette balance og harmoni, så energien i os strømmer frit og dermed kan heale os.

 

“You can either be above the energy of your life and ride it – or you can be below the energy and it rides you. This is where Kundalini yoga fits in. It teaches you how to ride the energy.” Yogi Bhajan (Y.B. bragte Kundalini Yoga til den vestlige verden)

Kathrine Krake
Kundalini Yoga Teacher