fbpx

Pilates

"Efter 10 gange kan du mærke en forskel - Efter 20 gange kan du se en forskel - Efter 30 gange har du en helt ny krop"

Praktisk info

Instruktør Kirsten Madsen
Tidspunkt Mandag & tirsdag

Beskrivelse

Hvad er Pilates?

Pilatesøvelserne på måtte (“matwork”) fokuserer på optimal træning af muskulaturen, der støtter rygsøjlen, dvs. musklerne i maven og ryggen – det såkaldte muskelkorset. Alle øvelserne fokuserer på stabilitet, styrke, udholdenhed og smidighed i og omkring muskelkorsettet. Formålet med øvelserne er at “genoprette” den naturlige stilling i rygsøjlen, nedsætte unødige spændinger i kroppen og sidst men ikke mindst at øge kropsbevidstheden.

Nøgleordet i Pilates er kvalitet i bevægelserne, som koordineret med åndedrættet sætter krop og sind i uadskilleligt samspil.

Pilates er et system af stræk og styrkeøvelser. Øvelserne styrker musklerne, gør dem udholdende og spændstige, giver bedre kropsholdning, smidighed og balance, forbinder krop og bevidsthed og gør skikkelsen mere strømlinet.

 

Pilates Åbent Hold:

Vi tager udgangspunkt i den traditionelle Mat Work Pilates. Vi arbejder med vejrtrækningen, muskelkorsettet og hele kroppen generelt. Alle kan deltage på holdet og du behøver ikke at have prøvet Pilates før. Man arbejder ud fra sit eget udgangspunkt og bliver guidet igennem øvelserne.

Pilates Betalings Hold:

På dette hold har vi kendskab til basic pilates. Vi forstår grundprincipperne og begynder nu at arbejde mere intenst i øvelserne. Vi bruger også redskaber på holdet.

På betalingsholdet kører vi med et lille lukket hold for optimal kvalitet i undervisningen, og det kræver én enetime forud for holdstart, såfremt du ikke har prøvet Pilates før. Bemærk bindende tilmelding!

 

 

Medlemmer: Book online via holdplan

Er du ikke medlem, så book plads på 5695 4011
Kirsten Madsen
Pilates instruktør

 

Historien bag Pilates

Pilatessystemet er oprindeligt udviklet af en tysker ved navn Joseph Hubertus Pilates (1880-1967).

Joseph Pilates led som barn af astma, engelsk syge og gigtfeber. Hans store interesse for fysisk træning hjalp ham imidlertidtil at overvinde sin skrøbelighed. Han begyndte således at dyrke gymnastik, boksning, akrobatik og yoga for at styrke sin fysik og allerede som 14-årig, blev han brugt som model for anatomiske tegninger. Under 1. verdenskrig udvikler Pilatesmetoden sig idet Joseph Pilates i 1912 flytter til England. Her arbejdede han bl.a som bokser, akrobat og selvforsvarsinstruktør på Scotland Yard. På grund af sit tyske statsborgerskab blev han under krigen interneret på Isle of Man, og det var her, han for alvor begyndte at udvikle sine træningsprincipper på de internerede i lejrene.

Joseph Pilates store interesse for vesterlandske træningsmetoder såvel som østerlandsk filosofi, kombinerede han på genial vis i et træningssystem, som han kaldte “Contrology”. Systemet sigtede mod at træne både krop og sind på samme tid, og er siden hen blevet opkaldt efter dets grundlægger; Pilates!
Da krigen sluttede emigrerede Joseph Pilates til USA, hvor han åbnede et fitnessstudie i New York. Hans metode og principper blev hurtigt en anerkendt grundtræningsform og tiltrak med tiden mange berømtheder som Martha Graham og Katherine Hepburn.

Joseph Pilates selv var livet igennem i exceptionel god form, og fortsatte med at undervise i sit træningssystem lige indtil han døde i New York som 87-årig.
Siden da er systemet meget anvendt som bl.a. genoptræning og holdningskorrigerende træning indenfor fysioterapien i USA. Pilates er stadig meget nyt i Danmark, men også her er interessen hastigt voksende, ikke kun blandt professionelle, men også hos helt almindelige mennesker som ønsker bevægelse og velvære. At systemets popularitet er indlysende skyldes uden tvivl de virkningsfulde resultater som viser sig meget tidligt i træningen af Pilates.

Som Pilates selv udtrykte det:

“Efter 10 gange kan du mærke en forskel – Efter 20 gange kan du se en forskel – Efter 30 gange har du en helt ny krop”